19.2.2011

Radio - Mainoksia, mainoksia ja vielä hetki mainoksia


Monet meistä kuuntelevat radiota töissä, kotona ja autossa. Suomalaiset kaupalliset radioasemat ovat toimineet Suomessa jo vuosikymmeniä, eikä loppua näy. Tällä hetkellä kaupallisia asemia on monia, joten kuluttajalla on valinnanvaraa paljon, tosin monet kanavat tyytyvät soittamaan ns "mainstreamia", joten hittibiisin voi kuulla neljältä, ellei viideltäkin asemalta samaan aikaan.

Radiomainonta on kuitenkin nykyisin hieman vähemmän mediassa käsitelty aihe, sillä radio on unohdettu ja vanhentunut media. Käytän tässä artikkelissa esimerkkikanavana The Voicea. The Voice kuuluu SBSMedia konserniin, jossa on TheVoicen lisäksi TVViisi ja TheVoice TV.

TheVoice mainostaa nykyisin erittäin massiivisesti. Mainoksia esitetään noin joka 10. minuutti ja mainosten joukossa on reilusti yli 30 sekuntia ns. "omamainoksia", eli kanava mainostaa itseään tai omaa mediatilaansa. Onhan näin vaalien alla aivan pakko kyniä ehdokkailta rahaa.


Kuuloaisti ei ole tehokkain aistimme!
Kuulinpa radiossa hiljaittain seuraavanlaisen lausahduksen "Voicen avulla tavoitimme ne miljoonat asiakkaat, jotka halusimme". Miljoonat asiakkaat? Radiomainonnalla tavoitetaan kyllä paljon ihmisiä, mutta pelkän kuuloaistin varaan perustuva mainonta on usein tehotonta. TheVoice ei tavoita viikossa muutenkaan kuin noin 700,000 ihmistä (FinnPanel). On jokaiselle selvää, ettei tavoittaminen mainonnassa riitä, vaan mainoksen tulee aktivoida ihmiset. Mikä olisikaan parempi tapa aktivoida ihmiset kuin mainonta sosiaalisissa medioissa? "Tykkää ja voita tuote X".

On totta, että tietyt ikäryhmät eivät käytä sosiaalisia medioita aktiivisesti, mutta radio on markkinoinnissa kuollut media. Eihän mikään radiokanava omia mainontaratkaisujaan mainostaisi, elleivät ne olisi mainostajien hylkäämiä?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Osallistu keskusteluun!